Knomacons
Knomacons
Knomacons
Knomacons

Viziune

Valorificarea cunoasterii existente in fiecare dintre noi in scopul cresterii bunastarii materiale si spirituale individuale


Eric Weidner, CKM
Marketing Director/Certification Coordinator
International Knowledge Management Institute (KM Institute)

Takemitsu MATSUDA
Long time Expert - JAPAN INTERNATIONAL COOPERATION AGENCY
 
 

Experientele unei companii capata numar de inventar

In mai toate firmele, fie ele locale fie din strainatate, orice obiect de mobilier are un numar de inventar si este gestionat cu mare atentie. O resursa mult mai importanta este de multe ori ignorata, desi poate aduce un mare avantaj competitiv: gestiunea cunostintelor.

Daca in Romania gestiunea cunostintelor sau "knowledge managementul" ramane pentru multi doar un concept in manualul de economie, in strainatate lucrurile stau altfel. Cu cativa ani in urma insa, nici acolo, in marile corporatii ale lumii, nevoia de gestiune eficienta a cunostintelor nu era pe deplin inteleasa. Pentru a constientiza importanta conceptului fara prea multe batai de cap, termeni academici si traininguri interminabile, executivii de la Siemens au fost pusi in fata unei provocari mai putin obisnuite. 60 de manageri de top ai diviziei globale de telecomunicatii au fost dusi pe malul unui lac din Germania, aprovizionati cu busteni, cuie si sfoara si pusi sa construiasca plute. Directorii au fost provocati sa isi atinga obiectivul fara a schimba un cuvant intre ei. Dificultatile nu au intarziat sa apara, iar exercitiul a demonstrat cat de importanta este comunicarea cunostintelor in cadrul unei companii.

Sistemul bancar este mai receptiv
In Romania, knowledge managementul a patruns in corporatiile autohtone odata cu infuzia de know-how primita in urma preluarilor de catre multinationale, iar managerii romani nu au fost pusi sa faca barci. "La Siemens Romania, sistemul de gestiune a cunostintelor nu a fost dezvoltat ca un proiect nou, ci a fost preluat de la nivel global. Costurile sale de functionare pe plan local se ridica la cateva zeci de mii de euro pe an", spune Bogdan Calarasu, director de comunicare in cadrul Siemens Romania. "Beneficiile sunt uriase si nu pot fi cuantificate usor. La randul nostru, am adaugat informatii relevante in sistemul global din experienta proiectelor derulate pe plan local", adauga Calarasu.

Gestiunea cunostintelor exista  dintotdeauna in cadrul firmelor, sub forma unor discutii intre colegi sau traininguri. Acum insa, conceptul se aplica intr-un mod formal, organizat, prin departamente specializate si cu ajutor unor sisteme IT performante. "In Romania, la ora actuala, nu se constientizeaza pe deplin aportul knowledge managementului la dezvoltarea organizatiei. Principiile sale nu sunt cunoscute la nivelul economiei romanesti si nu exista suficienti specialisti in domeniu", spune Octavian Serban, seful filialei locale a KM Institute. "Sectorul care a raspuns cel mai bine la cunoasterea principiilor managementului cunostintelor este cel bancar", adauga acesta.

Banca Comerciala Romana a fost printre primele companii autohtone care au implementat un sistem de gestiune a cunostintelor, infiintand chiar un departament specializat in acest sens, in august 2004, si o universitate corporativa, un an mai tarziu.  "Avand in vedere ca managementul cunoasterii opereaza cu active intangibile, din pacate, la nivel mondial nu sunt inca dezvoltate suficiente sisteme si instrumente de masurare a valorii aduse de aceasta activitate", spune Cosmina Coman, director executiv, Unitatea Managementul Cunoasterii din cadrul BCR. "Noi intentionam insa sa construim, in viitorul apropiat, in-house, un astfel de sistem care ar raspunde practic nevoilor specifice de evaluare a rezultatelor", precizeaza Coman.

Specialistii romani in knowledge management sunt putini, iar majoritatea au obtinut experienta necesara in domeniu in afara tarii. "In perioada in care am lucrat la Ford World Headquarters in Dearborn, SUA, prin instrumentele specifice gestiunii cunostintelor s-a depistat ca montarea unei punti fata la autoturismele Ford dura opt minute la fabricile din America de Sud si doua minute la cele din Asia de Sud-Est", isi aminteste Octavian Serban, seful filialei KM Institute – Romania. "Knowledge managementul a facut posibila identificarea acestei probleme in cadrul aceleiasi organizatii, iar prin tehnica de diseminare a ceeea ce se numeste best practice s-a putut realiza schimbul de informatii intre cele doua fabrici, pentru a putea crea un timp minim pentru respectiva operatiune", spune Serban.

Costuri mari cu rezulate pe masura
Investitiile necesare implementarii unui sistem de knowledge management sunt strans legate de dotarile in materie de IT si soft deja existente, de calificarea personalului, de obiectivele propuse, de solutia tehnologica aleasa pentru implementarea programului. Potrivit lui Octavian Serban, din studiile efectuate la nivel mondial s-a concluzionat, privind practic, ca implementarea unui program KM intr-o organizatie poate varia intre 100 si 6.000 de dolari sau chiar mai mult, pentru un post de utilizare individual.

Rezultatele implementarii sistemului de gestiune a cunostintelor in cadrul firmei romanesti Ensight Management Consulting a costat aproximativ 160.000 de euro, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. "A crescut eficienta consultantilor datorita accesarii mai rapide a cunostintelor si au fost dezvoltate abilitati de capturare, difuzare si valorificare a informatiilor. A scazut perioada de integrare a noilor veniti", afirma Roxana Blat, consultant in cadrul firmei Ensight Management Consulting.

O componenta majora a costului este infrastructura, inclusiv crearea retelei de baza, hardware-ul, software-ul, si aparatura de birou sau cea portabila. Compania Ness Romania este, de exemplu, una dintre putinele firme autohtone care ofera solutii IT pentru gestionarea informatiilor. "Pentru KM, IT-ul este un domeniu care vine cu noi instrumente, concretizate in aplicatii software ce pot oferi avantaje competitionale certe acelora care le utilizeaza cu succes", spune Liliana Muraru, marketing manager Ness Romania.
"Dat fiind faptul ca avem aproximativ 15 intalniri KMP in fiecare an, fiecare adunand 40 de participanti, costurile programului se ridica la cateva milioane de euro pe an. Aceste costuri sunt, insa, bine valorificate, dat fiind ca rata de ROI este de circa 20:1", spune Colin Hautz, General Manager, Performance Enhancement la Arcelor Mittal.

Avantaj competitiv
«Companiile vizionare din Romania au inceput sa vada in managementul cunostintelor un element strategic si un factor esential de creare a avantajului competitiv sustenabil.»
Cosmina Coman, director executiv, Unitatea Managementul Cunoasterii din cadrul BCR


Knowledge Management in Romania

Echipa BCR de knowledge management a coordonat, acum doi ani, implementarea unui sistem de acces in format electronic la toate normele interne de catre toti angajatii bancii, acestia fiind alertati in timp real de orice modificare a unei norme sau proceduri. Cunostintele captate la evenimentele profesionale sunt accesibile angajatilor BCR pe domenii clar definite.
La SIEMENS ROMANIA, fiecare nou angajat intra imediat in contact cu knowledge managementul. Acesta este, de exemplu, inregistrat automat in anumite baze de date si in functie de pozitia ocupata, primeste informatii periodic. Pe de alta parte, angajatul adauga ori de cate ori e nevoie informatii noi in sistem.

In cazul ARCELOR MITTAL, corporatie ce detine importante centre siderurgice si in Romania, startul programelor de management al cunostintelor a fost facut inca de la inceputul anilor ‘90. Pe atunci, Lakshmi Mittal organiza intalniri intre directorii generali. Treptat, acestea au devenit intalniri operationale, concentrate pe aspecte specifice ale procesului de productie Dupa mai multe etape de pregatire, in 2004, Mittal a lansat oficial Programul de Management al Cunostintelor.

 

Dr. Harry Hertz
Director, Baldrige National Quality Program
National Institute of Standards and Technology

Stephen C. Brokaw, Ph.D., CGBP
Professor and Chair of Marketing
The University of Wisconsin - La Crosse, U.S.A.

Ramon Barquin
PhD, President and CEO of Barquin International, former IBM executive




Octavian SERBAN
Presedinte

Orlando Gabriel CONSTANTINESCU
Business Development Manager

Mirela RADU
Consultant Juridic prin "Cabinetul de Avocatura - Mirela RADU"

Cristian AVRAM
Coordonator Programe

Dragos ZAHARIA
Director Economic - Coordonator Analiza - Monitorizare - Audit