Knomacons
Knomacons
Knomacons
Knomacons

Viziune

Valorificarea cunoasterii existente in fiecare dintre noi in scopul cresterii bunastarii materiale si spirituale individuale


Eric Weidner, CKM
Marketing Director/Certification Coordinator
International Knowledge Management Institute (KM Institute)

Takemitsu MATSUDA
Long time Expert - JAPAN INTERNATIONAL COOPERATION AGENCY
 
 

Fondurile structurale accesate de IMM-uri in cadrul POS-CCE Axa 1 sunt zero

Fondurile structurale accesate de întreprinderile mici şi mijlocii în cadrul POS - Creşterea Competitivităţii Economice Axa 1sunt zero, a declarat pentru NewsIn, preşedintele Knowledge Management Institute România (Knomacons), Octavian Şerban.

"Dacă ne referim la Programul Operaţional Sectorial - Creşterea Competitivităţii Economice, Axa 1 – Un sistem de producţie inovativ şi eco-eficient, Domeniul 1.1 - conform datelor comunicate de Organismul Intermediar au fost semnate un număr de 350 de contracte în valoare totală de 40 milioane euro pentru investiţii mici (până la 250.000 euro) şi niciunul pentru investiţii mari, dar sunt propuse 35 de proiecte pentru avizarea finanţării. Cu toate acestea, până acum, nu s-a făcut nicio plată. Deci fondurile structurale accesate de IMM-uri în cadrul acestui program sunt zero", a spus Octavian Şerban.

Potrivit acestuia, principalul motiv este prelungirea perioadei de evaluare a proiectelor, ajungând la 12 luni, una din cauzele majore de întârziere fiind numărul redus de evaluatori pentru numărul mare de proiecte depuse, adică 15 persoane pentru mai mult de 2.000 de dosare depuse.

"Pâna acum niciun beneficiar nu a primit niciun leu şi nici în viitorul apropiat nu va primi dacă nu intră în vigoare derogarea de prefinanţare care se preconizează a fi valabilă şi pentru proiectele din anul 2008. Practic, numărul de proiecte depuse a fost mult mai mare decât bugetul alocat, ceea ce înseamnă că beneficiarii şi-au făcut treaba, dar faptul că aceştia nu au primit încă banii este problema autorităţilor. Cu toate acestea, nu putem spune că banii s-au pierdut, dar întârzierea exagerată, coroborată cu "hei-rup-ul" actual, poate duce la grave disfuncţionalităţi care se vor vedea mai târziu la implementare", a mai spus preşedintele Knomacons.

Fuga nebună după raportări fanteziste

"Reuşita primirii acestor fonduri nerambursabile nu înseamnă fuga nebună după raportări fanteziste, ceea ce se petrece în etapa actuală, ci înseamnă implementarea cu succes a proiectelor, adică realizarea obiectivelor şi dovedirea impactului primirii acestor bani pentru satisfacerea anumitor nevoi. Din păcate, nimeni nu ia în seamă implementarea, dar cine e familiarizat cu proiectele finanţate din fonduri europene şi nu numai ştie că implementarea este cea mai dureroasă etapă", a declarat Octavian Şerban.

Acesta a mai adăugat că, din punct de vedere al autorităţilor, România a fost pregătită pentru faza de programare, însă acum se fac eforturi pentru întocmirea aplicaţiilor.

"Din păcate, o spun cu mare regret, am avut ocazia să cunosc noii responsabili politici care se ocupă de absorbţia fondurilor europene şi am constatat că pur şi simplu nu se pricep. Majoritatea cred că dacă vin din mediul de business, pentru că aşa e trendy, garantează reuşita unor astfel de programe numai prin "sângele proaspăt" pompat în sistem. În momentul de faţă se vorbesc trei limbi: cea a autorităţilor, cea a consultanţilor şi cea a beneficiarilor. Soluţia este găsirea unui limbaj comun pentru armonizarea intereselor celor trei entităţi", a comentat Şerban.

Legat de noile măsuri adopate pentru simplificarea şi sprijinirea IMM-urilor la fondurile structurale, preşedintele Knomacons a spus că acestea au rămas la fel, iar dacă sunt golite de conţinut nu vor avea niciun efect.

"De pildă, reducerea perioadei de evaluare şi semnare trebuie să fie efectivă. Nici până acum nu se spunea undeva că aceasta va dura 12 luni. Acordarea prefinanţării de 35% fără dezgheţarea fondurilor de garantare nu va fi un impuls, iar dacă fondurile de garantare vor fi disponibile la comisioane aberante, la ce folos. Multe dintre măsurile luate sunt pur declarative. Se spune că s-a simplificat procedura de verificare/evaluare de la trei etape la două etape, deci cu 33%. Ca raportare sună frumos, dar, în fapt, verificarea administrativă a fost contopită cu cea a eligibilităţii, dar procedurile sunt aceleaşi", a mai declarat Octavian Şerban.

Patru din cinci dosare sunt respinse

Preşedintele Knomacons a afirmat că, ţinând cont de datele publicate, aproximativ din cinci - şase dosare unul a fost admis. Acesta consideră îngrijorător faptul că aproape jumătate au picat la verificarea administrativă şi la eligibilitate, ceea ce înseamnă lipsa anumitor documente solicitate, nerespectarea indicaţiilor de completare a cererilor, termene depăşite ale autorizaţiilor, etc.

"Frustrant este că, dacă nu treci aceste etape, nu poţi ajunge la evaluarea tehnică şi financiară, adică la evaluarea "esenţei" proiectului", a spus Şerban.

Acesta a precizat că principalele probleme pe care aplicanţii le întâmpină sunt documentaţia prea "stufoasă", lipsa de informaţii, necunoaşterea Managementului Ciclului de Proiect, lipsa cofinanţării, neînţelegerea armonizării obiectivului propus cu activităţile, resursele, timpul şi bugetul alocat, precum şi imposibilitatea dovedirii impactului obiectivelor stabilite.

De asemenea, acesta a mai adăugat că lipsa de comunicare dintre consultant şi beneficiar duce la nearmonizarea intereselor acestora, în multe cazuri aceştia din urmă refuzând să plătească decât dacă proiectul va fi un succes.

"Un consultant profesionist nu garantează succesul pentru că nu poate controla istoricul beneficiarului, pe de-o parte, şi varibilele din procesul de evaluare, pe de altă parte. Pentru realizarea cu succes a acestor proiecte trebuie formată echipa comună consultant-beneficiar şi tratarea cu mare grijă a fiecărui pas. Abordarea în masă a scrierii proiectelor este un factor contraproductiv şi bazat pe calculul probabilistic de obţinere a finanţării. Din practică, am constatat că este mult mai bine ca, înainte de începerea propriu-zisă a proiectului, consultantul să facă o analiză a situaţiei beneficiarului şi a oportunităţilor de finanţare", a comentat Octavian Şerban.

Legat de sumele pe care un aplicant trebuie să le achite pentru servciile de consultanţă în domeniul accesării fondurilor structurale, preşedintele Knomacons a subliniat că, în contextul proiectelor din cadrul POS – CCE, cheltuielile eligibile pentru consultanţă nu trebuie să depăşească 10% din valoarea eligibilă a proiectului.

"Beneficiarul trebuie să înţeleagă că acest maxim de 10% asigură realizarea documentaţiei de aplicare, completarea şi depunerea cererii de finanţare, implementarea proiectului şi postimplementarea, proiectele tehnice şi instruirea, monitorizare şi audit intern etc. Ca timp, echipa consultantului, formată de regulă din 4-5 oameni, trebuie să asigure aceste servicii în cadrul unui proiect pe o perioadă de aproximativ 5-6 ani, cât este ciclul de viaţă formal al unui astfel de proiect. Pentru companiile mari poate ajunge şi la 9-10 ani", a conchis Octavian Şerban.

 

Dr. Harry Hertz
Director, Baldrige National Quality Program
National Institute of Standards and Technology

Stephen C. Brokaw, Ph.D., CGBP
Professor and Chair of Marketing
The University of Wisconsin - La Crosse, U.S.A.

Ramon Barquin
PhD, President and CEO of Barquin International, former IBM executive




Octavian SERBAN
Presedinte

Orlando Gabriel CONSTANTINESCU
Business Development Manager

Mirela RADU
Consultant Juridic prin "Cabinetul de Avocatura - Mirela RADU"

Cristian AVRAM
Coordonator Programe

Dragos ZAHARIA
Director Economic - Coordonator Analiza - Monitorizare - Audit